<<ΠΟΤΈ ΔΕΝ ΘΑ ΛΉΞΕΙ Ο ΠΌΛΕΜΟΣ …ΠΡΙΝ ΤΟΝ ΧΡΥΣΌ ΤΡΊΠΟΔΑ, ΠΟΥ ΤΟΝ ΈΦΤΙΑΞΕ Ο ΉΦΑΙΣΤΟΣ , ΣΤΕΊΛΕΤΕ ΝΑ ΦΤΆΣΕΙ ΣΕ ΣΠΊΤΙ ΣΟΦΟΎ ΑΝΔΡΌΣ ΠΟΥ’ΝΑΙ ΣΟΦΟΣ ΣΤΑ ΤΩΡΙΝΑ , ΣΤΑ ΠΕΡΑΣΜΕΝΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΜΕΛΛΟΥΜΕΝΑ >>… Διόδωρος ο Σικελιώτης.
Γιατί ΤΡΙΠΟΔΑΣ;;;
Και γιατί να πάει στο σπίτι του ΣΟΦΟΎ ΑΝΔΡΌΣ;
ΔΗΛΑΔΉ , …ΣΟΦΌΣ …ΘΕΩΡΟΎΝΤΑΝ ΑΥΤΌΣ,… ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΎΣΕ ΜΈΣΩ ΤΗΣ ΓΝΏΣΗΣ, ΠΟΥ ΚΑΤΕΊΧΕ , ΝΑ ΜΑΝΤΕΥΕΙ ;;; ΔΗΛΑΔΉ , ΝΑ ΠΡΟΒΛΈΠΕΙ ΤΟ ΆΜΕΣΟ ΜΈΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΚΡΙΝΌ ΠΑΡΕΛΘΌΝ;;;
Στην θρησκεία των προγόνων μας, αυτή , που διαφέρει τόσο πολύ από το κατασκεύασμα , που εδώ και δύο χιλιάδες χρόνια επιβλήθηκε στο λαό μας, που πολλοί αρνούνται να την αποκαλούν θρησκεία , ο τρίποδας έχει ξεχωριστή θέση και συμβολίζει το σύμβολο και την δύναμη της πρόβλεψης.
Είναι, ουσιαστικά, ένα “εργαλείο” της μαντικής τέχνης.
Τόσο σημαντικό, που όταν κάποτε ο Ηρακλής ζήτησε χρησμό από την Πυθία και δεν πήρε απάντηση , επειδή ο Απόλλων έλειπε στην Υπερβορεία, οργίστηκε και πάνω στον θυμό του άρπαξε τον τρίποδα και έφυγε….η σοφή Αθηνά τον έπεισε να το επιστρέψει αμέσως…
Ο Πλούταρχος στο έργο του “Περί τον Ει του εν Δελψοίς” γράφει ότι αυτό συνέβη όταν ο Ηρακλής ήταν στην αρχή της ανθρώπινης και μετέπειτα θεϊκής του σταδιοδρομίας . Συν τοις άλλοις, λέγει ότι ο ημίθεος δεν είχε ακόμη μυηθεί στα διάφορα μυστήρια. Έτσι θέλησε να διεκδικήσει από τον Απόλλωνα την κατοχή της μαντικής τέχνης. Όταν όμως μυήθηκε και μετά την γνώση που απόκτησε μέσω των άθλων του, δεν χρειαζόταν πια τον τρίποδα για να μαντεύει. Επίσης, ο Πλούταρχος στο έργο “Περί των υπό του Θείου Βραδέως Τιμωρούμενων” δηλώνει ουσιαστικά , πως ο Ηρακλής αρπάζοντας τον τρίποδα «ΘΑ ΚΑΤΑΡΓΟΎΣΕ ΚΑΙ ΘΑ ΚΑΤΈΣΤΡΕΦΕ ΤΟ ΜΑΝΤΕΊΟ»….
Αυτά για τον ΤΡΊΠΟΔΑ…Και τώρα θα μιλήσουμε για τον ΣΟΦΌ ΆΝΔΡΑ…
Και θα πάρουμε τα πράγματα …την ιστορία, δηλαδή, από την αρχή :
Κάποτε,… τα πολύ παλιά χρόνια, όταν στην μητέρα Ελλάδα ΖΟΥΣΑΝ ΑΚΌΜΑ ΣΟΦΟΊ και ΉΡΩΕΣ ,…κάτι ψαράδες βρήκαν στα δίχτυα τους μαζί με την ψαριά και έναν περίτεχνα φτιαγμένο τρίποδα…
Τότε που ,… οι θεοί αυτών των σοφών, των ηρώων και όλων των απλοϊκών ανθρώπων, κατέβαιναν συχνά από τα παλάτια του Ολύμπου και επενέβαιναν στην καθημερινότητά τους….
Μια υπέροχη ιστορία, που οι σημερινοί κάτοικοι της χώρας, η οποία τώρα ΔΕΝ ΈΧΕΙ ΟΎΤΕ ΣΟΦΟΎΣ, ΟΎΤΕ ΉΡΩΕΣ …,παρά μόνον απλοϊκούς ανθρώπους , θα την λέγανε “παραμύθι”, (στην καλύτερη περίπτωση “μύθο”) ,…μας μιλάει για έναν από τους εφτά σοφούς ονόματι ΘΑΛΉΣ.
Θαλής ο Μιλήσιος λοιπόν, είναι ο σοφός αλλά και ο… ήρωας αυτής της ιστορίας…Ο τρίποδας, που έχω αναφέρει, λένε ότι ήταν έργο του Ηφαίστου και ότι δόθηκε από τον θεό στον Πέλοπα, ως δώρο στον γάμο του. Αργότερα ο τρίποδας πέρασε στον Μενέλαο,….και όταν μαζί με την Ωραία Ελένη τον άρπαξε ο Πάρης,….η Σπαρτιάτισσα τον πέταξε στην θάλασσα της Κω, λέγοντας ότι θα γίνει αφορμή για διαμάχες…
Πέρασε καιρός και κάποιοι Λεβέδιοι αγόρασαν στην περιοχή εκείνη ένα δίχτυ ψάρια και μέσα βρέθηκε και ο τρίποδας…Άρχισε τότε διαμάχη μεταξύ των ψαράδων…Ανέβηκαν στην Κω…Επειδή όμως δεν κατάφεραν να λύσουν τις διαφορές τους, ανέφεραν το θέμα στη Μίλητο…Μάταια…Και έτσι οι Μιλήσιοι κήρυξαν τον πόλεμο εναντίων των Κώων…
Κάποιοι …σοφότεροι …ζήτησαν χρησμό. Ο χρησμός έλεγε το εξής: “Ο ΤΣΑΚΩΜΟΣ (ΠΟΛΕΜΟΣ ΔΗΛΑΔΗ) ΔΕΝ ΘΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΑΝ ΠΡΩΤΑ Ο ΧΡΥΣΟΣ ΤΡΙΠΟΔΑΣ ΔΕΝ ΠΑΕΙ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΠΟΥ’ΝΑΙ ΣΟΦΟΣ ΣΤΑ ΤΩΡΙΝΑ,ΣΤΑ ΠΕΡΑΣΜΕΝΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΜΕΛΛΟΥΜΕΝΑ”.
Και οι δύο πλευρές συμφώνησαν (ΠΡΆΓΜΑ ΑΠΊΘΑΝΟ ΓΙΑ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΆ ΔΕΔΟΜΈΝΑ) να δοθεί στον Θαλή. Αυτός όμως, με την σεμνότητα που τον χαρακτήριζε, έστειλε τον τρίποδα σε άλλους σοφούς. Και αφού ο τρίποδας έκανε τον γύρο όλων των σοφών, έφτασε και πάλι στον ίδιο τον Θαλή και απο’κείνον αφιερώθηκε τελικά στον Διδυμαίο Απόλλωνα, με την εξείς αφιέρωση:
“ Ο ΘΑΛΗΣ Ο ΜΙΛΗΣΙΟΣ,Ο ΓΙΟΣ ΤΟΥ ΕΞΑΜΙΑ, ΣΤΟΝ ΔΕΛΦΙΚΟ ΑΠΟΛΛΩΝΑ,Ο ΜΟΝΟΣ ΑΠ’ΌΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΥ ΠΗΡΕ ΔΥΟ ΦΟΡΕΣ ΑΥΤΟ ΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ”!
Ένας Έλληνας σοφός, στον οποίον ο Έρμιππος στους “ΒΙΟΥΣ” του αποδίδει αυτό που από κάποιους λέγεται για τον Σωκράτη….από κάποιους για τον Αλέξανδρο…Την φράση δηλαδή που συνήθιζε να λέει, πως για τρία πράγματα ευγνωμονούσε την Τύχη: “Πρώτον, γιατί γεννήθηκα άνθρωπος και όχι ζώο, δεύτερον, γιατί γεννήθηκα άντρας και όχι γυναίκα, τρίτον, γιατί γεννήθηκα Έλληνας και όχι βάρβαρος”!………
Η επιγραφή πάλι στον τάφο αυτού τον γίγαντα της Ελληνικής Σκέψης λέει : << ΜΙΚΡΟΣ , ΑΛΗΘΕΙΑ , ΑΥΤΟΣ Ο ΤΑΦΟΣ , ΜΑ Η ΔΌΞΑ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΜΗΚΗΣ! ΔΕΣ ΤΟΝ , ΕΙΝΑΙ Ο ΤΑΦΟΣ ΤΟΥ ΣΤΟΧΑΣΤΙΚΟΥ ΘΑΛΗ>>…
Στην πλούσια Ελληνική παράδοση υπάρχουν διάφορες παραλλαγές αυτής της ιστορίας…Όταν ο τρίποδας έφτασε στον Σόλωνα, εκείνος είπε ότι «πρώτος σε σοφία είναι ο Θεός» και έστειλε τον τρίποδα στους Δελφούς. Δηλαδή ο Αθηναίος σοφός θεώρησε ότι σοφότερος όλων είναι ο Θεός, γι’ αυτό και του αφιέρωσε τον τρίποδα….
Τον Απόλλωνα εννοούσε , φίλοι μου χριστιανοί…εάν,βέβαια,υπάρχετε ανάμεσα στους αναγνώστες ιστοριών,σαν κι αυτή…Όταν οι αρχαίοι μας πρόγονοι έλεγαν “θεό” χωρίς να τον κατονομάζουν , όπως ο Σωκράτης ,για παράδειγμα, αυτό σε καμία περίπτωση , δεν σήμαινε , πως εννοούσαν τον δικό σας Γιαχβέ…Αναφέρονταν αποκλειστικά και μόνο στους θεούς τους…δηλαδή, τους Θεούς ΜΑΣ!!!
Τώρα…γιατί στον Απόλλωνα ,στην συγκεκριμένη περίπτωση …και όχι,στον Δία, ας πούμε;;;;
Θα μου επιτρέψετε, λίγα λόγια για το περίφημο Μαντείο του Απόλλωνα…Των Δελφων…Είναι αδιαμφισβήτητο πως η επιρροή του Μαντείου είχε οικουμενικό χαρακτήρα και επηρέαζε τις αποφάσεις ακόμα και τον βασιλιάδων αλλων λαών…
‘Όμως δεν ήταν το μοναδικό μαντείο…Ίσως να ακούσατε , αδέρφια Έλληνες, για άλλο μαντείο Του Απόλλωνα…του Πτώου…Και εδώ δεν μπορώ να μην βάλω στην αφήγησή μου έναν ακόμα λατρεμένο μου συγγραφέα , τον Παυσανία! Δείτε, τι λέει για την οικουμενικότητα του Απόλλωνα του Πτώου :
<<Πριν την εκστρατεία του Αλέξανδρου και των μακεδόνων και την καταστροφή της Θήβας υπήρχε εκεί μαντείο ΑΛΑΘΗΤΟ. Όταν ο Μαρδόνιος είχε στείλει κάποιον Μυν από την πόλη Εύρωπο, ο Μυς ρώτησε το θεό στη ΔΙΚΉ του γλώσσα, την καρική και ο θεός έδωσε χρησμό στη γλώσσα της Καρίας.>>!!!
Το μαντείο λειτουργούσε από πανάρχαια χρόνια και κατά γενική ομολογία εθεωρείτο «Αψευδές» δηλαδή ΑΛΆΘΗΤΟ !!!
Οι ορδές των βαρβάρων χριστιανών ποδοπάτησαν τα ΙΕΡΆ μας , …κατέστρεψαν το μαντείο...όπως και όλα τα ΙΕΡΆ των Ελλήνων…και έχτισαν πάνω στα δικά μας ΙΕΡΆ ερείπια δικά τους …”αριστουργήματα”…
Αναρωτηθήκατε εσείς, που μόνο “μαύρα” λόγια έχετε να πείτε για την λατρεία των Ελλήνων…γιατί Ο ΛΌΓΟΣ ΤΩΝ ΜΑΝΤΕΙΩΝ …ΔΙΑΡΚΟΎΣΕ…ΓΙΑ ΑΙΏΝΕΣ;;;
Ποια ήταν η ΔΎΝΑΜΗ των Μαντείων;;;
Άνθρωποι ήταν οι ιερείς των μαντείων…Και ,δυστυχώς, δεν μπορώ να πω την γνωστή φράση : “άνθρωποι, σαν κι εμάς”.
Γιατί εμείς, σε καμία περίπτωση, δεν είμαστε σαν κι εκείνους!
Ο κοινωνικός και ιερατικός ρόλος των μαντείων επιτελούνταν μέσω των ηθικών κανόνων που διέδιδε, όπως, για παράδειγμα, «μηδέν άγαν» , «γνώθι σαυτόν», «φόνου απέχου», «μακριά της κακίας», «βία μην έχεις», «πράττε δίκαια», «άρχε εαυτού» και πλείστων άλλων … Όλες αυτές οι ρήσεις προωθούνταν από το ιερατείο με σκοπό την εκπαίδευση των Ελλήνων, την ηθική διαπαιδαγώγησή τους και την σφυρηλάτηση της ευσυνειδησίας τους. Το ότι τελικά κατάφεραν οι Έλληνες και απέκτησαν ελεύθερη συνείδηση οφειλόταν πρωτίστως σε αυτές τις διδαχές !
Το ιερατείο προωθούσε έναν συγκεκριμένο τρόπο συμπεριφοράς, στον οποίο ηγεμόνευε η ρήση «γνώθι σαυτόν»!
Και άλλες , όπως «δοκίμαζε καθημερινά το ήθος σου»,«συμπάσχε τους ατυχείς», «αντιτάσσου την διαβολή», «αγωνίσου υπέρ του δικαίου», κτλ. το ιερατείο πέτυχε αυτό που σήμερα θαυμάζουν όλοι στους αρχαίους ‘Έλληνες: την ΑΛΗΘΙΝΉ ΣΥΝΕΊΔΗΣΗ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ!
Δυστυχώς,το άρθρο έγινε πολύ μεγάλο, με τον κίνδυνο να μην διαβαστεί καν…Κρίμα,γιατί θα ήθελα να συσχετίσω τις έννοιες,όπως Χρόνος με όλη αυτή την ιστορία…<<Ο γέρο Κρόνος – Χρόνος αποκαλύπτει τα πάντα και τα φέρνει στο φως>>…μας είπε κάποτε ο Σοφοκλής , επιβεβαιώνοντας τον Θαλή, που προηγήθηκε, λέγοντας :<<ότι ο χρόνος είναι σοφός επειδή έχει αποκαλύψει ορισμένα πράγματα, αλλά και θα αποκαλύψει τα υπόλοιπα στο μέλλον>>….(ΌΠΩΣ ΚΆΠΟΤΕ ΕΊΧΕ ΚΑΤΑΠΙΕΊ ΤΑ ΠΑΙΔΙΆ ΤΟΥ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΤΑ ΕΦΕΡΕ ΠΆΛΙ ΣΤΟ ΦΩΣ ).
Στο “Περί τον Ει του εν Δελφοίς” ο Πλούταρχος αναλύει αυτή την διαδικασία ονομάζοντάς την μάλιστα ο «ΤΡΊΠΟΔΑΣ ΤΗΣ ΑΛΉΘΕΙΑΣ»: «Ο Θεός είναι και μάντης και η μαντική τέχνη εξάγει συμπεράσματα για το μέλλον με βάση τα παρόντα ή τα παρελθόντα>>.
<<Το ουσιαστικότερο γνώρισμα του ανθρώπου είναι ότι μπορεί μέσω της ΣΚΈΨΗΣ ΝΑ ΠΡΟΒΛΈΠΕΙ ΤΟ ΜΈΛΛΟΝ>>…είπε ο σοφός Χείλων .
«Ο Θεός διατυπώνοντας αμφίσημους χρησμούς μεγαλώνει και συστήνει την ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΉ ως αναγκαία για όσους πρόκειται να τον κατανοήσουν με ορθό τρόπο, αφού η διαλεκτική δίνει μορφή στον συλλογισμό», συμπληρώνει ο Πλούταρχος και ο Ηράκλειτος (6ος αιώνας π.κ.ε.) προσθέτει: «Ο άναξ ού το μαντείον εστί το εν Δελφοίς ούτε λέγει ούτε κρύπτει, αλλά σημαίνει».
ΔΗΛΑΔΗ…ΤΟ ΟΤΙ ΟΙ ΧΡΗΣΜΟΙ ΔΊΝΟΝΤΑΝ ΜΕ ΕΚΕΙΝΟΝ ΤΟΝ ΔΥΣΚΟΛΚΑΤΑΝΌΗΤΟ ΤΡΌΠΟ…ΕΙΧΑΝ ΣΚΟΠΌ ΝΑ ΑΝΑΠΤΊΞΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΈΛΛΗΝΕΣ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΊΑ ΤΗΣ …ΛΟΓΙΚΉΣ…ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΡΘΉΣ ΣΚΈΨΗΣ!!! …
Να βάζουν το μυαλό τους να λειτουργήσει, ωρε αδερφέ !!!
Εν κατακλείδι…όλοι εσείς,που που διάφορους λόγους αρνείστε να δεχτείτε πως η συγκλονιστική πορεία και η επιτυχία των μαντείων δεν οφειλόταν στην αόρατη υπερφυσική δύναμη του Απόλλωνα και της Θέμιδας,…. θα πρέπει αναγκαστικά να παραδεχτείτε , πως ΠΡΟΕΡΧΌΤΑΝ ΜΈΣΩ ΤΗΣ ΜΕΘΟΔΙΚΉΣ ΕΞΈΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΛΟΓΙΚΉΣ ΑΝΆΛΥΣΗΣ ΤΩΝ ΣΤΟΙΧΕΊΩΝ ,…. ΠΟΥ ΓΙΝΌΤΑΝ ΑΠΌ ΤΟ Ι.Ε.Ρ.Α.Τ.Ε.Ι.Ο !!!
Από ανθρώπους εκείνους, δηλαδή, που τόσο πολύ διαφέρουν από μας !
Μ.Τσεπουλίδου
Πρόσφατα σχόλια